quinta-feira, Março 31, 2011

Parece giro! Posso experimentar?

Uma das actividades do Dia Aberto da UTAD (http://www.facebook.com/#!/diaabertoutad). Também haverá a nossa "Desenvolvimento em Mundos Virtuais".


sexta-feira, Março 25, 2011

Baterias promissoras

E continua o caminho em direcção a baterias eléctricas que possam realmente substituir os tanques de combustível...

Amplify’d from news.sciencemag.org
ScienceNOW - Up to the minute news from Science

A Battery That Charges in Seconds

Imagine being able to charge your cell phone in a matter of seconds or your laptop in a few minutes. That might soon be possible, thanks to a new kind of nanostructured battery electrode developed by scientists at the University of Illinois, Urbana-Champaign. The researchers found that their electrode can charge and discharge up to 100 times faster than existing devices while holding the same amount of energy.

Electrical storage devices known as capacitors charge and discharge very quickly, but because they hold their charge on the surface of metal plates, their storage capacity is limited. Batteries, on the other hand, can store much more energy because they hold their charge inside the bulk of a material, usually an oxide or a phosphate compound located inside the cathode. Unfortunately, because these materials are not good conductors of electric charge, it takes a long time to get the charge in or out of a battery.

Scientists have tried to get around this problem in the past by adding electrical conductors to the energy-storage material, but this reduces the material’s volume, so it tends to lower the battery’s capacity. University of Illinois materials scientist Paul Braun and his colleagues came up with a novel solution, published online this month in Nature Nanotechnology. They built a tiny metal lattice with so many nooks and crannies that when it’s filled with a charge-storage material, the electrons in the material never have far to go before reaching the metal and being conducted away.

Braun and his co-workers found that the lithium-ion battery could charge and discharge between 10 and 100 times more quickly than the fastest devices on the market today. Its storage capacity was actually slightly larger than normal (by about 10% to 20%). And because every step of their manufacturing process is used in industry today, the researchers say there should be no major problems with incorporating their cathodes into commercial batteries. They just need to show how to scale up their technology—so far they’ve tried it only on watch-size batteries. “I have every reason to believe we can scale up,” says Braun, “and we are looking to partner with the right people to do that.”

Read more at news.sciencemag.org
 

quarta-feira, Março 23, 2011

Espanha: construa-se a autoestrada

Bragança tem cerca de 20.000 habitantes, a cidade de Zamora cerca de 66.000, juntas têm outra dimensão. São 85 km entre a fronteira de Quintanilha e Zamora, o que colocaria Bragança a pouco mais de 3 horas de Madrid e Zamora a 2 horas e meia do Porto (em vez de 4 horas, em qualquer dos casos).



Mas importante mesmo era os dois governos fazerem apenas 20 km de estrada aceitável cada um (sim, só isso...) para ligar Bragança a Puebla de Sanabria, que daria a esta vila espanhola de 1500 habitantes uma cidade grande a meia hora de distância e a Bragança no mesmo espaço de tempo o acesso ao TGV espanhol Galiza-Madrid... E com estes poucos quilómetros de estrada se mudava uma região...

Amplify’d from regioes.blogspot.com


Trás-os-Montes: Marcha exige auto-estrada Zamora-Quintanilha

No próximo domingo, dia 27 de Março, tem lugar a Marcha Luso-Espanhola reivindicativa da construção da Auto-estrada entre Zamora – Quintanilha.
See more at regioes.blogspot.com
 

terça-feira, Março 22, 2011

A BigMoon Interactive Studios, de Vila Nova de Gaia, está à procura de um ou dois programadores C#/C++ para videojogos de consolas.



Requirements:

 Relevant experience developing Videogames

 Expert in C#/C++ and object-oriented programming

Preferred Qualifications:

 Expert in Unity Technology

 Developed at least tree games

 Ability to work within a fast-paced production environment

 Ability to work on a deadline

 Passion of videogames



http://www.bigmoonstudios.com/jobs_en.html http://bit.ly/fRIO9y

segunda-feira, Março 21, 2011

Salvador Malheiro+eficiência energética

O meu colega da UTAD, Salvador Malheiro, deu recentemente uma entrevista interessante onde fala do papel da biomassa e da eficiência energética.

Amplify’d from www.algebrica.pt
SALVADOR MALHEIRO
Professor e investigador da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)

"Não há, com certeza, nenhum kwh produzido mais barato que o kwh evitado"

Face à ainda excessiva dependência do petróleo, do carvão e do gás natural, o futuro da indústria terá obrigatoriamente que passar pelos combustíveis renováveis, como a energia hídrica, eólica, solar ou fotovoltaica? Neste contexto, qual encara vir a ser o papel da biomassa?

Como já disse, a electricidade representa apenas 24% do consumo energético nacional. Penso que o país tem descurado toda a componente referente aos combustíveis para os transportes, aquecimento e outros, que representa mais de ¾ da energia total consumida. Com a energia hídrica, eólica e fotovoltaica apenas produzimos electricidade e de uma forma aleatória. A biomassa tem um potencial enorme no futuro perante os actuais desafios energéticos. Este é um facto desde já assumido pela maioria dos países desenvolvidos. Em primeiro lugar, a produção de electricidade por esta via não possui o inconveniente da aleatoriedade, pois não está directamente associada às condições climatéricas (sol, vento e chuva). Em segundo lugar, a biomassa florestal pode fazer face também ao problema do consumo de energia térmica a partir do biocombustíveis sólidos (lenha, estilha, briquetes e pellets). Por último e talvez a questão mais importante, a biomassa pode contribuir
efectivamente para o problema da energia nos transportes a partir da produção de biocombustíveis de segunda geração (que não entram em conflito com a indústria alimentar), a partir da produção de bioetanol celulósico e de biodiesel por recurso á gaseificação e à tecnologia Fischer-Tropsch. Claro que esta aposta inevitável na biomassa deverá estar associada a uma política florestal adequada, suportada numa gestão florestal sustentada e profissional capaz de, efectivamente, criar valor a partir desse recurso nacional impressionante que é a floresta portuguesa.

Para a associação ambientalista Quercus deveria ser dada prioridade governamental à redução de consumo e à eficiência energética, seguindo-se a prioridade dada às energias renováveis. Se olharmos para o sector produtivo, a que deve ser dada prioridade?

No sector produtivo, concordo que a primeira prioridade deverá ser, efectivamente, a eficiência energética e a diminuição da intensidade energética. Não há, com certeza, nenhum kwh produzido mais barato que o kwh evitado!

Read more at www.algebrica.pt
 

quinta-feira, Março 17, 2011

Do fim da IX Legio e separação escocesa

Interessantes dados sobre o que sucedeu à 9.ª legião romana na Bretanha e origem da muralha de Adriano, que foi a origem da separação mais clara entre Inglaterra e Escócia.

Amplify’d from www.bbc.co.uk

The Roman Ninth Legion's mysterious loss

Scene from The Eagle, (Focus Features / NBC Universal)

The disappearance of Rome's Ninth Legion has long baffled historians, but could a brutal ambush have been the event that forged the England-Scotland border, asks archaeologist Dr Miles Russell, of Bournemouth University.

One of the most enduring legends of Roman Britain concerns the disappearance of the Ninth Legion.

The theory that 5,000 of Rome's finest soldiers were lost in the swirling mists of Caledonia, as they marched north to put down a rebellion, forms the basis of a new film, The Eagle, but how much of it is true?

The legend of the Ninth gained form thanks to acclaimed novelist Rosemary Sutcliff, whose masterpiece, The Eagle of the Ninth, became an instant bestseller when published in 1954.

But what happened to the Ninth?

The early years of the 2nd Century were deeply traumatic for Britannia. The Roman writer Fronto observed that, in the reign of the emperor Hadrian (AD 117 - 138), large numbers of Roman soldiers were killed by the British.

The British problem was of deep concern to Roman central government. Thanks to a tombstone recovered from Ferentinum in Italy, we know that emergency reinforcements of over 3,000 men were rushed to the island on "the British Expedition", early in Hadrian's reign. The emperor himself visited the island in AD 122, in order to "correct many faults", bringing with him a new legion, the Sixth.

The fact that they took up residence in the legionary fortress of York suggests that the "great losses" of personnel, alluded to by Fronto, had occurred within the ranks of the Ninth.

It was the Ninth, the most exposed and northerly of all legions in Britain, that had borne the brunt of the uprising, ending their days fighting insurgents in the turmoil of early 2nd Century Britain.

The loss of such an elite military unit had an unexpected twist which reverberates to the present day. When the emperor Hadrian visited Britain at the head of a major troop surge, he realised that there was only one way to ensure stability in the island - he needed to build a wall.

Hadrian's Wall was designed to keep invaders out of Roman territory as well as ensuring that potential insurgents within the province had no hope of receiving support from their allies to the north. From this point, cultures on either side of the great divide developed at different rates and in very different ways.

The ultimate legacy of the Ninth was the creation of a permanent border, forever dividing Britain. The origins of what were to become the independent kingdoms of England and Scotland may be traced to the loss of this unluckiest of Roman legions.

Read more at www.bbc.co.uk
 

terça-feira, Março 15, 2011

Como podem recair só nuns as tarefas...

A eficácia transformativa das tecnologias Web 2.0 é constatada, mas o facto é que podem recair a nível de esforço só sobre alguns professores, o que limita a sustentabilidade dos resultados.

É preciso envolver toda a comunidade educativa e as famílias.

Amplify’d from cordis.europa.eu
cordis logo
Thesis warns of risk of delegating to just a few teachers the responsibility of incorporating Internet into Primary Education
Publication Date: 2011-03-10




University of the Basque Country lecturer, Jon Altuna, states that ICTs fosters participation, but their incorporation requires the implication of all the teachers and families.
Read more at cordis.europa.eu
 

segunda-feira, Março 14, 2011

Genealogy of Science according to Scopus

A nice graph that shows how scientific publishing has grown since the early 1800s.


domingo, Março 13, 2011

“Sacanice de um director-geral”

O ex-presidente da Câmara de Alvaiázere, Filipe Antunes dos Santos, conta histórias bem pitorescas e elucidativas no seu bem-nomeado livro "Autarca com o Povo de que vim - notas históricas de 1976 a 1985". Uma delas, que considero exemplar, é a forma como este autarca conseguiu defender os interesses do seu concelho na criação de ensino secundário: "Sacanice de um director-geral".
Exemplar por demonstrar como a actual governação centralista acaba por decidir influenciada pelas insistências e pressões que cada concelho possa fazer ou não. Exemplar por mostrar como quanto mais longe estiver de Lisboa, quanto menos contactos tiver com o poder em Lisboa, menos um autarca que representa uma população pode realmente defendê-la ou lutar por ela.


Sacanice de um director-geral

quarta-feira, Março 09, 2011

Aluna da UTAD criou roteiro em Braille

Amplify’d from www.utad.pt
Aluna da UTAD criou Roteiro em Braille para um Museu




Uma jovem aluna da licenciatura em Turismo da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD) criou um roteiro museológico em Braille para que os invisuais possam também visitar o Museu da Região Flaviense, em Chaves.
A aluna, Ana Cristina Teixeira Tavares, de 25 anos, realizou o seu estágio curricular no Núcleo de Arqueologia daquele Museu, e logo sentiu motivação bastante para torná-lo acessível também a invisuais, lançando mãos ao trabalho de criar o roteiro em Braille, Relevo e Texto Ampliado. A Câmara Municipal de Chaves, por seu turno, abraçou, de imediato, a mesma causa, mandando imprimir dez exemplares que ficarão ao dispor na recepção do Museu de quem deles necessitar. Em quinze páginas, esta jovem propõe assim um percurso pelo espólio museológico, cujas peças são identificadas e devidamente descritas.
Ana Tavares pretende através deste projecto dar o primeiro passo para que o Museu se torne inclusivo, tendo em vista ainda outros projectos, como seja a realização de áudio-guias e exemplares tácteis que irão complementar o roteiro.
O seu interesse neste tema teve início no projecto de investigação que está a realizar, “A escuridão nos Museus – Acessibilidade para pessoas invisuais”, em que não se quis limitar apenas a uma abordagem teórica da matéria, mas sim deixar algo prático que ajude esta população (163.569 pessoas conforme a actualização do último censo pelo INE em 2007) com necessidades tão especiais e que conta com tão poucos recursos que lhe permita acesso à cultura.
Os trabalhos práticos e de investigação estão a ser desenvolvidos ao longo do 3º e último ano do curso em Turismo, que funciona no Pólo de Chaves da UTAD, e decorrem no âmbito das unidades curriculares Práticas em Empresas e Instituições I e II e pretende responder à seguinte pergunta: Quantos museus em Portugal são acessíveis


Read more at www.utad.pt
 

SLACTIONS 2011 is coming

Start reading your ideas: SLACTIONS 2011 is next November, and this time abstracts can be submitted early (May). Full papers will be due in September.

Amplify’d from www.slactions.org
SLACTIONS 2011
Research conference in Second Life

Life and imagination - integrating metaverse platforms

November 17-20 2011


Call for papers

SLACTIONS 2011 is an international conference held for the third time simultaneously online, and in countries around the world to engage in exchanges on the digital metaverse.

Abstract Submission:
May 10, 2011
Conference Dates:
November 17-20, 2011
Read more at www.slactions.org
 

terça-feira, Março 08, 2011

O aspecto dos avatares e a colaboração

Este artigo discute, entre outros elementos interessantes, a importância de se poder modificar o aspecto do avatar, como factor que afecta a eficácia do 3D como meio de colaboração.

Amplify’d from www.allacademic.com
This paper is the first to present a conceptual model of effective team collaboration in 3D virtual environments. Our model theoretically builds upon Media Synchronicity Theory and argues that 3D virtual environments can support both convergence and conveyance, the two central processes involved in any communication task. We argue that the ability to manipulate avatars’ appearances in shared 3D virtual environments gives greater control over the social-relational information that is transmitted and supports convergence processes. Furthermore, the 3D environment may support conveyance processes because 3D virtual environments allow the ability to manipulate and present task information that is relevant for forming mental models of a certain situation. Both these processes are proposed to increase shared understanding in a team, which will lead to effective collaboration. Our paper concludes with the presentation of several propositions which allows further empirical testing, implications for research and practice, and suggestions for future research.
Read more at www.allacademic.com
 

Games * Learning * Society

Vale a pena recordar uma das fontes mais interessantes de trabalho sobre o uso de videojogos na educação. Só pelo trabalho do Kurt Squire já sería óptima, mas há mais, muito mais.

segunda-feira, Março 07, 2011

International Journal Interactive Worlds

Amplify’d from www.ibimapublishing.com
The
aim of the International Journal of Interactive Worlds (IJIW) is to
disseminate research conducted in the area of Interactive Worlds and
its related domains. Ranging from mobile devices that augment the real
world to the virtual environments of simulations and computer games,
Interactive Worlds have established themselves as elements of everyday
life.
The
journal is published in cooperation with  Interactive
Worlds Applied Research Group (Coventry University, UK) and Serious
Games Institute, UK
Read more at www.ibimapublishing.com
 

sábado, Março 05, 2011

CACM paper on mining of Twitter data

Amplify’d from cacm.acm.org
Twitter as Medium and Message
[article image]

Researchers are mining Twitter's vast flow of data to measure public sentiment, follow political activity, and detect earthquakes and flu outbreaks.

Read more at cacm.acm.org
 

ShareThis

 
Bloglisting.net - The internets fastest growing blog directory