quinta-feira, novembro 20, 2008

Second Life: average users/hour - média de utilizadores por hora

I usually see people approach Second Life statistics in terms of its ever-increasing number of registered users or number of users that have logged in during the last 30 or 60 days.
The first number is irrelevant. People that try out SL and then quit don't usually bother to try and delete their account (I don't even know if there is a way to do that!). Thus, it's only natural that this number is always growing.

The other numbers are more useful, but not without issues: while a sudden surge in media-led interest could make them increase ocassionaly, looking at them over time does provide a clear picture of whether the platform (and the world) is increasing in use or not. Yet, one person can own several avatars, so one can say that an increase in these numbers of users merely reflect the increase in the number of avatars owned by each user.

However, there is a stat that I am puzzled on why it hasn't been used more often. If one takes the number of hours spent by users in-world (which is found only in the spreadsheets that Linden Lab makes publicly available, not on Web pages), that is much more enlightening. Users that log in for a few minutes to check out and quit hardly make an impact here, unless there is really a HUGE surge. And, in principle, even people with several avatars are only in-world with one of them at a time (yes, I know that this is not necessarily the case, but using several at once is not really a common situation).
Since "hours in-world" isn't a clear stat for people not following Second Life, I've decided to translate it into a more meaningful stat: average users per hour.

Basically, I divide the total number of hours spent in-world in a given month by the number of hours of that month (24*number of days - and yes, I've considered leap years).

This stat gives you an idea of how many people, on average, were logged in simultaneously at any given time in each month. And this is quite useful, since it is a measure of the liveliness or at least of the crowding of the world. It's the commitment of users to SL that is making it unique, and that's not so easy to replicate.

As you can see, the numbers through August 2008 are looking quite good. And while there are no more recent data to be found on the site, Tateru Nino has leaked out the figure of 37 million hours for October. That is in line with this graph and results in 49,731 average users per hour for October 2008.

I'm expecting these figures to grow for November, since every time I've logged in I've seen from 40,000 to 75,000 users, except yesterday for some hours, when the login servers were down.
Costumo ver abordagens às estatísticas sobre o Second Life em termos do seu número sempre crescente de utilizadores registados, ou do número de utilizadores que acederam ao serviço nos últimos 30 ou 60 dias.
O primeiro destes números é irrelevante: as pessoas que experimentam o SL e se vão embora não costumam ter o cuidado de apagar as contas que criaram (nem sei se há forma de o fazer). Assim, é perfeitamente natural que este número esteja sempre a crescer.

Os outros números são mais úteis, mas também têm alguns problemas: embora um súbito interesse de origem mediática os possa fazer aumentar ocasionalmente, a observação destes ao longo do tempo fornece uma ideia clara do aumento ou não do uso da plataforma. Só que uma pessoa pode ter mais do que um avatar, por isso é possível argumentar que estes números de utilizadores são apenas um reflexo do número de avatares que cada pessoa vai tendo.

Há contudo um dado estatístico que me questiono quanto a não ser usado mais frequentemente. Se pegarmos no número de horas que os utilizadores gastam dentro do mundo (que se encontra nas folhas de cálculo que a Linden Lab disponibiliza publicamente, mas não nas páginas Web), esse valor é muito mais esclarecedor. Os utilizadores que acedam apenas por uns minutos para experimentar o SL e saiam dificilmente aqui terão impacto, a não ser que haja um ENORME aumento súbito. E à partida, mesmo quem tem vários avatares só está com um deles no mundo de cada vez (sim, sei que pode não ser assim, mas usar vários avatares ao mesmo tempo não é propriamente uma situação comum).
Visto que as "horas no mundo" não é uma estatística clara para as pessoas que não acompanham o Second Life, decidi traduzi-la numa estatística mais fácil de interpretar: média de utilizadores por hora.

Basicamente, divido o número total de horas utilizadas num dado mês pelo número horas existentes nesse mês (24*número de dias - e sim, lembrei-me dos anos bissextos).

Esta estatística dá-nos uma ideia de quantas pessoas, em média estavam a aceder ao mundo ao mesmo tempo, num qualquer momento de cada mês. E isto é um dado bastante útil, pois trata-se de uma métrica de quão "vivo" (ou pelo menos quão preenchido de gente) está o mundo. É o empenho dos utilizadores no SL que o vai tornando único, algo que não é assim tão fácil de imitar.

Como se pode ver, os números até Agosto de 2008 têm bastante bom aspecto. E embora não tenham sido disponibilizados dados mais recentes no sítio Web, a Tateru Nino deixou escapar o número de 37 milhões de horas utilizadas em Outubro. Este valor está em linha com este gráfico, equivalendo a uma média de 49.731 utilizadores por hora em Outubro de 2008.

Para Novembro, conto que estes número aumentem, pois sempre que tenho entrado tenho visto de 40.000 a 75.000 utilizadores, salvo ontem durante as horas em que os servidores de início de sessão foram abaixo.

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